Szemléletváltás támogatása a coachingban
Mi a szemléletváltás?
Emlékszel hogyan tanultál meg biciklizni? Biztosan elmondták hogyan kell pedálozni, mire figyelj a kanyarodásnál, fékezésnél. No, de mi a helyzet az egyensúllyal? Te el tudnád mondani, hogyan kell egyensúlyozni? Nagy a valószínűsége, hogy nem.
Ez az, amire egyszer csak váratlanul ráérzünk. Így van ez, amikor egy problémára hirtelen bevillan a megoldás. Próbálkozunk, de nem sikerül, már majdnem feladjuk, de hoppá, más megvilágításban látjuk és megoldjuk!
A részletekből másik egészet alkotunk.
A coaching ebben is segíteni tud, hogy rálelj egy másik szemléletre, másik megvilágításra. Mint a fenti képen. Te mit látsz benne?
A szemléletváltás abban is segítségünkre lehet, hogy jobban megértsük egymást, elfogadjuk azt ahogyan a másik fél látja a helyzetet, legyen szó munkahelyi vagy családi konfliktusról. Sem a főnökünket, sem a kollégánkat, sem a partnerünket nem tudjuk alapjaiban megváltoztatni. Egyedül magunkat vizsgálhatjuk és magunkban érhetünk el változást. Majd ezáltal a kapcsolat is változik. Sokszor hallom, hogy …ha ő nem lenne olyan…. Erre mindig azt válaszolom, hogy de ő valamiért olyan. Ezért nézzük meg, hogy benned mit vált ki, te hogyan reagálsz, mert azon tudunk változtatni. A coaching-ban személyre szabott eszközökkel haladunk a változás felé.
Szemléletváltás coaching beszélgetés során:
Ügyfél: Mindenki engem talál meg, ha problémája van.
Coach: Értem. Mit gondolsz, miért hozzád fordulnak?
Ügyfél: Mert én vagyok az az idióta, aki nem tud nemet mondani.
Coach: Most mondtál egy lehetőséget, ahogy értelmezed, hogy miért fordulnak hozzád. Milyen más lehetőség jut eszedbe?
Ügyfél: Nem is tudom…..azt biztosan tudják, hogy tudok titkot tartani, megbízhatnak bennem.
Coach: Megbízhatnak benned, tudsz titkot tartani. Van még további lehetőség, ami eszedbe jut?
Ügyfél: Az biztos, hogy végig hallgatom őket, és igyekszem objektív választ, vagy tanácsot adni.
Coach: Tehát eddig elmondtad, hogy megbízható vagy, tudsz titkot tartani, végig hallgatod őket, objektív vagy.
Ügyfél: Végül igen…..
Itt is jól látható, hogy milyen eredménye lehet, ha a probléma negatív észlelése helyett, új szemüvegeken keresztül nézzük a tényeket. Ez a szemléletváltás felszínre hozza erősségeinket, megmutatja lehetőségeinket és a kihívás megoldása is feltárulhat.